úterý 9. prosince 2008

SIX YEARS AT THE RUSSIAN COURT -kapitola 1

Pokoj Alexandry Fedorovny
Zimní palác-Petrovský sál

V roce 1898 my došlo vyrozumění,že jsem byla přijata jako chůva pro malé Ruské velkokněžny.Následujícího roku jsem vyrazila na cestu.Bylo mi sděleno,že na mě bude královský posel čekat v Berlíně a doprovodí mě cestou do Petrohradu.Pro všechny případy jsem dostala telegram pro kancléřku císařovny ,který jsem měla odeslat při přechodu hranic.Po příjezdu do Berlína,vyzbrojena velkou taškou s prádlem jsem zamířila na vyslanectví.Kde mi k mému údivu řekli že o zavazadla se nemám starat,že budou bezpečně dopraveny do Petrohradu.Tady autorka popisuje strasti cestování vlakem do Petrohradu.V Petrohradu u vlaku jsem byla očekávána dvorní dámou.Po příchodu do Zimního paláce na mě čekala s příkazu carevny pořádná svačina a měla jsem se jít vyspat.Druhý den jsem se setkala s carevnou,byla to ta nejpohlednější žena,kterou jsem dosud viděla.Je vysoká,vznešená,velmi pravidelných rysů s vysokým čelem Měla na sobě fialový oblek,bylo také 2. února, očištění Panny Marie, a veliký svátek v Rusku.Byla jsem přijata v budoáru,čalouněném v lila a stříbrným brokátu, na stěnách byly zavěšeny látky ve stejné barvě, byly zde vlysy z bílého dřeva, zdobené věnci z wysterii malované na dřevě.Nábytek byl vyroben z ruského bílého dřeva. Představila mi Olgu,která měla tehdy tři roky,Bylo to velmi jemné dítě s velkými modro-šedými kukadli a dlouhými zlatými kadeřemi.Taťána měla rok a půl,bylo to hezké dítě podobné mamince ale delikátního vzhledu.Obě byli oblečeny do bílých mušelínových šatů,zdobených Bruselskou krajkou,bledě modré stužky a ramenní pásečky dotvářeli jejich šaty. Zimní palác je jedna z největších staveb v Evropě.Začal se stavět za Petra Velikého a dokončila ho Kateřina II.Je postaven s červeného pískovce.Na jedné straně je malá oplocená zahrada, kde si za pěkného počasí hraji děti a koulují se i když na severu Ruska to jde špatně,protože sníh je zde příliš suchý a práškový.Tato zahrada je ohraničena červenou kamennou zdi, na které je krásně tepané železné zábradlí, které bylo vystavováno na výstavě v Paříži.Nikdy jsem neviděla zahradu bez sněhu, ale bylo mi řečeno, že v létě je to krásná s růžemi a šeříky.

Žádné komentáře: